Press Releases

     UNIS/INF/532
    17 January 2018

    Re-issued as received

    Note to Correspondents:

    Statement on behalf of the United Nations Special Envoy for Syria, Staffan de Mistura

    (scroll down for Arabic version)

    The United Nations Special Envoy for Syria, Staffan de Mistura, today sent separate invitations to the Syrian Government and the Syrian Negotiation Commission to a special meeting with the United Nations in the framework of the United Nations-facilitated Geneva political process on Thursday 25 and Friday 26 January 2018. Owing to logistical reasons, this special meeting will be held on the premises of the United Nations at the Vienna International Centre in Vienna, Austria.

    The Special Envoy looks forward to the participation of both delegations in this special meeting.  He expects that delegations will be coming to Vienna prepared for substantive engagement with him and his team with a specific focus on the constitutional basket of the agenda towards the full implementation of Security Council resolution 2254 (2015), and bearing in mind the parameters and observations he laid out in his briefing to the Security Council on 19 December 2017. As he prepares for the session in Vienna, the Special Envoy reiterates the view of the United Nations that any political initiative by international actors should be assessed by its ability to contribute to and support the United Nations-facilitated Geneva political process and the full implementation of resolution 2254 (2015).

    Geneva, 17 January 2018

    ***

    بيان صادر نيابة عن المبعوث الخاص للأمم المتحدة إلى سوريا

     ستيفان دي ميستورا

    بعث المبعوث الخاص للأمم المتحدة إلى سوريا، ستيفان دي ميستورا٬ اليوم٬ دعوات منفصلة إلى كل من الحكومة السورية ولجنة التفاوض السورية لحضور اجتماع خاص مع الأمم المتحدة في إطار العملية السياسية في جنيف التي تعقد تحت رعاية الأمم المتحدة، وذلك يومي الخميس 25 والجمعة 26 كانون الثاني / يناير 2018. ونظرا لأسباب لوجستية، سيعقد هذا الاجتماع الخاص بمقر الأمم المتحدة في مركزفيينا الدولي في فيينا، بالنمسا.

    ويتطلع المبعوث الخاص إلى مشاركة الوفدين في هذا الاجتماع الخاص. كما يتطلع إلى مجيئ الوفود إلى فيينا مستعدة للإنخراط الجدي  معه ومع فريقه وذلك مع التركيز بوجه خاص على السلة الدستورية بجدول الأعمال من أجل التنفيذ الكامل لقرار مجلس الأمن رقم 2254 (2015)، وأخذاً بعين الإعتبار للمعايير والملاحظات التي عرضها في إحاطته  لمجلس الأمن في 19 كانون الأول / ديسمبر 2017.  وفي الوقت الذي يحضِّر فيه لجولة فيينا٬  يؤكد المبعوث الخاص مجدّداً رؤية الأمم المتحدة بضرورة تقييم أية مبادرة سياسية يقوم بها الفاعلون  الدوليون على أساس قدرتها على الإسهام في٬ ودعم عملية جنيف السياسية التي ترعاها الأمم المتحدة وفى التنفيذ الكامل للقرار ٢٢٥٤ (٢٠١٥)

    جنيف، 17 كانون الثاني / يناير 2018

    ***